وبلاگ

طراحی واجرای کمپهای کارگاهی

clean-room-insulated-panel-500×500

 

                 

 

ساندویچ پانل کلین روم یا اتاق تمیز ماموت

به مکان تمیز وعاری از هر گونه گرد و غبار یا ذرات میکروبی معلق در هوا کلین روم گفته میشود که در آن اندازه ذرات معلق به اندازه میکرون یا حتی کمتر از آن هستند و طراحی این اتاق ها به گونه ای است که قطعا هیچ گونه آلاینده زیست محیطی در آن نباید وجود داشته باشد. و در واقع کلین روم اتاقی است که میزان ورود و خروج آلاینده های زیست محیطی در آن بسیار اندک است و سیستم این اتاق ها باید تحت کنترل باشد یا کنترل ذرات گرد و غبار ، کنترل میزان غبار و و حتی بخارات آب و تمام این گونه موارد خیلی صحیح و درست کنترل می شود ، به همین دلیل پیشنهاد اول برای ساختن و اجرای این گونه اتاق های پیش ساخته در صنعت ، ساندویچ پانل کلین روم است .
تاریخچه کلین روم :
در سال ۱۹۴۰ میلادی ، محققان در زمینه تولیدات و نو آوری در محصولات در صنعت و ساختمان سازی به مشکلات بر خوردند که در صدد حل این مشکل برآمدند ، بدلیل اینکه بر روند کارشان اثر منفی می گذاشت چون وجود هر گونه ذرات گرد و غبار زیست محیطی در فضای اتاقی مثل دارو سازی و … باعث جلوگیری از کسب وضعیت مطلوب در کارشان می شد و به همین دلیل تصمیم گرفتند اتاق هایی را بسازند که در آنها درها و پنجره ها درز بندی شده باشند که به آن اتاق سفید نام نهادند و نیمی از مشکلات را حل کردند و باز هم در این اتاق ها ذرات بالای ۲/۵ میکرون دیده میشد که بعد از پیشرفت علم و فناوری آنها حتی این ذرات را قبول نداشتند و نیاز داشتند که حتی ذرات زیر نیم میکرون هم تحت کنترل باشند در این اتاقها ، از این رو به پانل ها و عایق های پلی یورتان و درزبندی صحیح آنها روی آوردند ، و در ابتدای سال ۱۹۷۰ میلادی با کلمه کلین روم جامعه صنعتی را آشنا کردند و اتاق هایی را ساختند که به اتاق تمیز معروف شد و همچنین در سال ۱۹۹۰ صنعت و فناوری پیشرفت تکاملی خود را سیر کرد و توانست با ابداع ساندویچ پانل های سقفی و دیواری کلین روم هایی را بسازند که حتی ذرات با قطر ۰/۰۵ میکرون هم تحت کنترل در این اتاق های تمیز باشند

کاربرد ساندویچ پانل کلین روم یا اتاق تمیز

کاربرد ساندویچ پانل های کلین روم در صنایع مختلف تولیدات و کارخانه ها ی مواد غذایی ، آزمایشگاهها و تجهیزات پزشکی و بیمارستانی مثل اتاق عمل ، کارخانه های داروسازی و تولید دارو و محصولات بهداشتی ،لازم به ذکر است که در این اتاقک های پیش ساخته با ساندویچ پانل کلین روم ورود و خروج افراد و کارکنان و میزان آلاینده های حل شده ی آنها در هنگام ورود به این اتاق ها باید کنترل شود و عاری از هرگونه ذرات باشد به همین دلسل قبل از ورود افراد و کارکنان ملزم به دوش هوا هستند .
در زیر لیستی از صنایعی که از اتاق های پیش ساخته کلین روم یا ساندویچ پانل های کلین روم استفاده میکنند را آورده ایم:
استفاده از ساندویچ پانل کلین روم در صنعت پرشکی ، در اتاق های جراحی ، در بخش های ریکاوری در ccu ، اتاق بیماران خاص ، اتاق نوزادان
استفاده از ساندویچ پانل کلین روم در صنعت داروسازی ، آزمایشگاه های میکروب شناسی ، در تولید دارو های آنتی بیوتیک و بقیه دارو ها
استفاده از ساندویچ پانل های کلین روم در صنعت هوایی مثل صنایع ساخت هواپیما و جت ها و سیستم های ناوبری و تامیرات قطعات حساس و مونتژ دقیق آنها که نیاز به این اتاق های تمیز دارند .
استفاده از ساندویچ پانل کلین روم در صنایع مختلف مثل صنعت الکترونیک ، ساعت سازی ، اپتیک ، تولید دستگها های لیزر ، ساخت دستگاهای اندازه گیری و..

مزایا و ویژگی های ساندویچ پانل کلین روم یا اتاق تمیز

از ویژگی های مهمی که بسیار اهمیت دارد در این نوع ساندویچ پانل میتوان به نسوز بود و ضد حریق بود آن ها اشاره کرد ، که این به دلیل استفاده از فوم های غیر قابل اتصال ( پلی یورتان) در ساختار آنهاست .
ویژگی های بعدی این ساندویچ پانل های کلین روم مقاوم بودن آنها و طول عمر بالای آنهاست ضمنا این ساندویچ پانل ها را میتوان مونتاژ و دمونتاژ کرد و همچنین میتوان متریال مورد نیاز ساختمان را داخل فوم پلی یورتان جاسازی و تعبیه کرد
ساندویچ پانل های کلین روم تنوع رنگ زیادی دارند و از لحاظ زیبایی و ظاهر مورد توجه بسیاری هستند
برخلاف بقیه محصولات ساختمانی هزینه معقول و مقرون به صرفه تری دارند چون با وجود اینها از هزینه های جانبی پروژه کاسته می شود .
از لحاظ شست و شو امکان این هست که بتوان این پانل ها را شست و شو داد و ضد عفونی کردو خیلی بهداشتی هستند به همین دلیل از آنها تحت عنوان اتاق تمیز یاد میکنند.
بعلاوه ویژگی سبک بودن آنها بسیار حائز اهمیت است بطوریکه وزن آنها بین ۱۲ تا ۱۵ کیلوگرم بر متر مربع بوده و به همین علت وزن کل سازه را پایین می آورند.
به سرعت قابلیت حمل و جابه جایی را دارند و میتوان آنها را براحتی در ارتفاع نصب نمود و میاومت بالایی در برابر زلزله و سیل و عوامل مخرب بیرونی را دارند و در برابر سرما و گرما و صوت عایق هستند ، در هزینه های پی سازی و اسکلت سازی ساختمان ها صرفه جویی میشود بدلیل دیواره های کم عرض آنها از فضای مفید بیشتری بهره مند است .

انواع ساندویچ پانل کلین روم 

در انواع این ساندویچ پانل ها یک نوع اتصال از کام و زبانه وجود دارد که در این روش سقف ها به شکلی طراحی شده اند بشود روی آنها راه رفت .
در حالت کلی در این ساندویچ پانل های کلین روم نکته قابل توجه این است که ضد حریق هستند و حالت دو رو صاف دارند که شعله های آتش را دفع میکنند و از گسترش آتش سوزی جلوگیری بعمل می آورند .

اهمیت استاندارد سازی در  اتاق تمیز(کلین روم) در صنعت دارو سازی کشور 

استاندارد سازی در این ساندویچ پانل های کلین روم به این معناست که اتاق هایی ساخته شوند که عوامل و آلاینده های زیست محیطی را به درون خود جذب نکنند و آلودگی ها را به محیط وارد نکنند .
به همین دلیل برای ساخت و اجرای یک اتاق تمیز از پوشش دیوار تا سقف از ساندویچ پانل های خاصی استفاده میشود که با توجه به ویژگی ها ی استاندارد سازی که در ابتدا گفتیم مطابقت داشته باشد
نکته اصلی در استاندارد های این ساندویچ پانل ها داشتن سطح صاف و بدون شیار آنهاست به گونه ای که هیچ گونه درز و سطح گودی برای ورود آلودگی وجود نداشته باشد این امر در کلین روم بخصوص در داروسازی بسیار مهم است .
دیواره های پانل کلین روم در برابر خوردگی و آلودگی بسیار مقاوم است و قابلیت ضد عفونی کردن دارند ، جنس ورق غالباً از جنس آلومینیوم و یا گالوانیزه است ، که دارای استحکام مکانیکی بالای است . هسته ی میانی این پانل ها نیز پلی یورتان ضد حریق و غیر قابل اشتعال است ، از دیگر ویژگی های آن وزن سبک ، حمل سریع و راحت و قابلیت جابه جایی آسان آمن در ارتفاع است . این ساندویچ پانل ها در ضخامت های مختلف قابل سفارش می باشند.

شرکت ماموت یکی از مجریان کلین روم در خاورمیانه است که با مهندسین مجرب در این زمینه فعالیت های گسترده ای انجام داده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن های 02144485163 و 09123760449 تماس حاصل فرمائید.
همچنین برای دریافت کاتالوگ ساندویچ پانل کلیک کنید.

درج کنیددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی نماینده کد 5026 ماموت

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟